Cartertuning
Bij montage van een
snellere cilinder, of als je je cilinder wil laten tunen, dan is het een
verstandige overweging om ook je carter te laten aanpassen. Over het algemeen is
bijvoorbeeld de aansluiting van je cilinder op het carter een stuk oleiner dan
de grote van de poorten die in de cilinder zitten. Daardoor is de spoeling van
de gassen niet optimaal en wordt het mengsel belemmerd zijn weg de cilinder in,
het vermogen gaat ten koste hierdoor.
Voor het tunen van carters hanteer ik 2 gradaties:
Stage 1 cartertuning houd in dat de aansluiting op het carter zo wordt aangepast
dat deze gelijk is aan de voet van de cilinder, ook de smeergaatjes worden
aangepast, en netjes gemaakt. Vermogensverlies wordt zo voorkomen.
Stage 2 cartertuning houd in een extreme aanpassing, interne flow in het carter
wordt aangepast en gericht om nog meer vermogen uit je blok te halen.
Deze gradaties zijn slechts indicaties. Sommige dingen zijn wel of niet
verstandig aan te passen* (Denk bijvoorbeeld aan druk in het carter, opvullen
dmv defcon e.d.). Dit zal van tevoren uitvoerig met desbetreffende klant worden
doorgesproken. Ook eisen van de klant worden meegenomen bij de aanpassing van
een carter.
NB: Bij deze prijzen wordt uitgegaan dat het aangeleverd motorblok
schoon is.
Stage 1 - € 20,-
- Spoelpoorten aanpassen aan de
voetpoorten van de cilinder.
- Smeergaatjes cilinderkant aanpassen en
afwerken.
Stage 2 - € 40,-
- Spoelpoort flowrichtingen verbeteren.
- Flow binnen in het carter verbeteren.
- Spoelpoorten
aanpassen aan de voetpoorten van de cilinder.
- Smeergaatjes
cilinderkant aanpassen en afwerken.
Paar voorbeelden van .:AJ:. getunede carters:
Mina LCDD Stage2 getuned @ EVO.
Mina LCDD Stage1 getuned @ Hebo
Manston2.
Voorzijde Piaggio Zip LC lang carter, .: AJ :. getuned @ MHR Speed 7T
Zij-Aanzicht Piaggio Zip LC kort carter, .: AJ :. getuned @ MHR Speed 7T
Voorzijde Piaggio Zip LC kort carter, .: AJ :. getuned @ MHR Speed 7T
Bovenaanzicht Piaggio Zip LC kort carter, .: AJ :. getuned @ MHR Speed 7T